Volg ons op Facebook
Volg ons op Linkedin
Volg ons op Twitter

Snurken tijdens zwangerschap

Inleiding

Tijdens de zwangerschap snurken 25% tot 40% van de vrouwen, waarbij 15% tevens slaapapneu ontwikkeld. Apneu is een gevaarlijke aandoening waarbij de ademhaling meerdere malen per uur tijdelijk stopt.Het vormt een serieus gezondheidsrisico voor zowel moeder als kind. Maar hoe komt het nu dat u snurkt? En kan u eigenlijk wel iets doen om het snurken te stoppen? Ja, dat kan gelukkig. Hieronder gaan we uitgebreid bespreken hoe u dit kan doen en wat de beste manier is om te stoppen met snurken. Lees meer

 

Welke vrouwen lopen het meeste risico?

Niet alle vrouwen hebben evenveel kans om plots te kampen hebben met dit probleem. Er zijn een aantal factoren die mee bepalen of een vrouw meer risico heeft om te snurken tijdens haar zwangerschap. Deze zijn:

•             Hoge bloeddruk voor de zwangerschap
•             Slaapapneu voor de zwangerschap
•             Oudere leeftijd
•             Suikerziekte
•             Meer dan één baby
•             Auto-immuunziekte
•             Chronisch nierfalen
•             Gebruik van antidepressiva of andere medicatie

 

Wat zijn de gevolgen van plots snurken en slaapapneu?

Hoewel dat snurken en de slaapapneu maar onschuldig lijken, kunnen ze toch drastische gevolgen hebben voor zowel de moeder als het kind. Hoe erger dit fenomeen wordt, hoe hoger de bloeddruk van de zwangere vrouw zal worden. In uiterste gevallen kan dit zelfs lijden tot epileptische aanvallen. In dat geval zal men proberen het fenomeen door medicatie onder controle te houden of zelfs het kind vroegtijdig te laten geboren worden. Het kind vroeger geboren laten worden is echter ook niet zonder risico, het kind kan ernstige afwijkingen vertonen of zelfs overlijden.

 

Wat zijn de redenen en wat valt er tegen snurken te doen?

Gewichtstoename

• Hormonale veranderingen tijdens de zwangerschap zorgen voor overgewicht.
• Veel vrouwen worden zwaarder doordat ze meer eten en minder bewegen
• Naarmate de buik meer gevuld raakt, drukt het de longen naar boven. Het kleinere longvolume samen met een kortere ademhaling bevorderen het snurken.

 

Hoe zwaarder u was voordat u zwanger raakte en hoe meer u aankomt tijdens uw zwangerschap, hoe groter de kans is dat u gaat snurken tijdens zwangerschap. Gewichtstoename is een belangrijke oorzaak voor snurken. Lees meer

 

Tip: Let op uw gewicht en probeer om niet té veel aan te komen. Natuurlijk is het niet de bedoeling dat u te weinig eet door te lijnen, tegelijkertijd voor twee schransen kuntu beter vermijden.
Tip: Het is daarom belangrijk om zo gezond mogelijk te eten en voldoende te blijven bewegen.

 

Vocht vasthouden

Een andere oorzaak voor snurken is omdat uw lichaam meer vocht vasthoudt en uw
aderen beter worden doorbloed. Hierdoor zwellen de slijmvliezen in uw neus op en wordt de luchtdoorgang kleiner. Gelukkig gaat het snurken vanzelf weer over zodra uw baby is geboren.

 

Tip: Lukt het niet om lekker te slapen, gebruik dan een fysiologisch zoutoplossing, zodat uw neusslijmvliezen minder gezwollen raken. Deze zoutoplossing is verkrijgbaar bij de apotheek.
Tip: Helpen onze tips niet? Dan kuntu altijd nog terugvallen op een mra beugel (Mandibulair Repositie Apparaat). Het is een kleine comfortabele mondbeugel die u draagt tijdens uw slaap, waardoor de zachte delen van de keel uw luchtwegen niet langer blokkeren. En zwangere vrouwen vormen hierop geen uitzondering.

 

Lees onze 11 Tips tegen snurken en apneu en 2 Tips voor de partner Lees meer

Doe de online apneutest en ontvang geheel vrijblijvend een onderbouwd advies Lees meer

Belangrijke informatie


Anti-snurk tips

  • Vermijd alcoholgebruik vanaf ongeveer twee uur voor het slapen gaan.
  • Gebruik geen zware maaltijd vlak voor het slapen gaan.
  • Minder of stop helemaal met roken.
  • Streef naar een goed lichaamsgewicht door gezond te eten en voldoende te bewegen.
  • Zorg voor een regelmatig leefpatroon, waarbij eventuele slaapmiddelen en kalmerende middelen niet nodig zijn.
  • Leg het hoofdeind van het bed iets omhoog of gebruik een extra kussen
  • Slaap elke dag voldoende (7 - 8 uur per nacht)
  • Maak van uw slaapkamer geen bioscoop, restaurant of leeszaal
  • Zorg voor een goed geventileerde slaapkamer