Volg ons op Facebook
Volg ons op Linkedin
Volg ons op Twitter

11 tips tegen snurken

Inleiding

Ligt u soms nachten wakker omdat uw partner maar niet stopt met snurken?

U bent niet de enige. Naar schatting een op de vijf mannen en een op de tien vrouwen snurken geregeld. Het snurk probleem komt vaker voor naarmate men ouder wordt en neemt toe bij overgewicht. Snurken en apneu zijn erfelijk.

 

Vaak lijkt het dat vooral de partner last heeft van de snurkgeluiden. Een kwart van de snurkers en mensen met slaapapneu slaapt daardoor gescheiden. Het is bekend dat dit grote gevolgen kan hebben voor de relatie doordat het de emotionele en fysieke band tussen partners behoorlijk kan verstoren. Slaapt u wel naast uw partner, dan kunnen hij of zij een chronisch slaapgebrek ontwikkelen. Dit heeft een negatieve uitwerking op de prestaties op het werk en het functioneren binnen het gezin. Maar ook als u zelf snurkt kan dit grote gevolgen hebben. Snurken heeft namelijk alles te maken met een vernauwing van de luchtwegen, slapeloosheid, vermoeidheid en u niet uitgerust voelen doordat u minder zuurstof binnenkrijgt. Twee op de tien snurkers ontwikkelen ingrijpende gezondheidsproblemen als snurken overgaat in slaapapneu. Lees meer

 

 

Het zal niet meevallen om de tips na te leven. Sommige van deze tips zijn simpel door te voeren of in ieder geval uit te proberen, andere zijn ingrijpender en vereisen een flinke doses discipline en inspanning. In dit artikel geef ik 10  tips om op natuurlijke wijze en op eigen kracht snurken tegen te gaan. En hoe snurken een gezondheidsgevaar oplevert. In de laatste aanbeveling vindt u informatie over de mra snurkbeugel. Van alle behandelingen is de mra beugel bewezen de beste, meest comfortabele oplossing tegen snurken en apneu.

 

Snurken en Apneu zijn goed te voorkomen, maar het gaat niet vanzelf over. Zoek dus eerst goed uit wat de oorzaak van het probleem is. Vind daarna een oplossing die ook op lange termijn effectief blijft. En mocht u zelf nog nieuwe tips hebben over dit onderwerp, dan zijn wij hier zeker nieuwsgierig naar!

 

Deel uw ervaring en help anderen. Mail uw tip naar info@desnurkpoli.nl

1. Het meest effectieve huismiddel tegen snurken en slaapapneu waarmee u langdurig kunt stoppen met snurken is afvallen 

Om vele kilo’s af te vallen en daarna op gewicht blijven, is een wijziging van leefgewoonten nodig. Wat houdt dat precies in?

 

Kort gezegd voldoende actief bewegen en bovendien bewuster en gezonder eten en leven.

Life style verandering lukt soms op eigen kracht. Maar blijkt effectiever als uw huisarts, diëtist en lifestyle coach hierbij betrekt. Wij kunnen voor de verwijzing zorgen als u dat wenst.

Maar ook zonder overgewicht kunt u snurken. Apneu en snurken zijn erfelijk en nemen bovendien toe naarmate men ouder wordt omdat spieren verslappen.

 

Vetzucht zorgt voor een “dikkere nek”, Door vetafzetting krijgt u een vergrote tong en meer “gevulde” weefsels in de keelholte. Daardoor wordt de ruimte in de keel om door te ademen kleiner. De vernauwde ademopening wordt tot een spleet die bij inademen een sterkere luchtstroom veroorzaakt waardoor de zachte weefsels van gehemelte, huig en zachte weefsels van de keelholte gaan vibreren. Daardoor nemen snurkgeluiden zowel in intensiteit als inaantal toe.Daarnaast zorgt vetophoping in de buik voor kortademigheid en een kleiner longvolume omdat de longen zich niet helemaal meer kunnen ontplooien.U zult daardoor sneller en krachtiger gaan ademen. Het kleinere longvolume door overgewicht speelt daarmee een belangrijke rol bij het ontstaan van snurken.

2. Alcohol en snurken

Beperk alcohol. Drink in ieder geval geen alcohol vanaf 2 uur voor u gaat slapen. Alcohol verslapt namelijk de spieren, dus ook die in de keel en tongspieren. U weet ondertussen dat een vernauwing van de keel opening door de uitgezakte wanden en de tong voor snurkgeluidenen apneu zorgen. Door de verslapping wordt de luchtopening kleiner en zullen snurken en apneu toenemen.

3. Snurken en roken

Stop met roken.Het irriteert de slijmvliezen van mond en keel waardoor ze permanent en chronisch zijn ontstoken. Daardoor zwellen de slijmvliezen en wordt de ademruimte kleiner. Met de bekende gevolgen: hard en vaker snurken en zelfs apneu.

4. Eet geen zware maaltijd kort voor u gaat slapen

Een volle maag drukt de longen weg en doordat de longen zich niet helemaal meer kunnen ontplooien,wordt het longvolume kleiner. Het gevolg is kortademigheid,net als bij vetzucht. U zult daardoor sneller en krachtiger gaan ademen wat leidt totmeer en ook hard snurken of zelfs apneu.

5. Snurken tijdens zwangerschap

Tijdens de zwangerschap snurken 25% tot 40% van de vrouwen, waarbij 15% tevens slaapapneu ontwikkeld. Apneu is een gevaarlijke aandoening waarbij de ademhaling meerdere malen per uur tijdelijk stopt.Het vormt een serieus gezondheidsrisico voor zowel moeder als kind. Maar hoe komt het nu dat u snurkt? En kan u eigenlijk wel iets doen om het snurken te stoppen? Ja, dat kan gelukkig. Hieronder gaan we uitgebreid bespreken hoe u dit kan doen en wat de beste manier is om te stoppen met snurken. Lees meer

 

Welke vrouwen lopen het meeste risico?
Niet alle vrouwen hebben evenveel kans om plots te kampen hebben met dit probleem. Er zijn een aantal factoren die mee bepalen of een vrouw meer risico heeft om te snurken tijdens haar zwangerschap. Deze zijn:

•             Hoge bloeddruk voor de zwangerschap
•             Slaapapneu voor de zwangerschap
•             Oudere leeftijd
•             Suikerziekte
•             Meer dan één baby
•             Auto-immuunziekte
•             Chronisch nierfalen
•             Gebruik van antidepressiva of andere medicatie

 

Wat zijn de gevolgen van plots snurken en slaapapneu?
Hoewel dat snurken en de slaapapneu maar onschuldig lijken, kunnen ze toch drastische gevolgen hebben voor zowel de moeder als het kind. Hoe erger dit fenomeen wordt, hoe hoger de bloeddruk van de zwangere vrouw zal worden. In uiterste gevallen kan dit zelfs lijden tot epileptische aanvallen. In dat geval zal men proberen het fenomeen door medicatie onder controle te houden of zelfs het kind vroegtijdig te laten geboren worden. Het kind vroeger geboren laten worden is echter ook niet zonder risico, het kind kan ernstige afwijkingen vertonen of zelfs overlijden.


Wat zijn de redenen en wat valt er tegen snurken en apneu te doen?


Gewichtstoename
•     Hormonale veranderingen tijdens de zwangerschap zorgen voor overgewicht.
•     Veel vrouwen worden zwaarder doordat ze meer eten en minder bewegen

•     Naarmate de buik meer gevuld raakt, drukt het de longen naar boven. Het kleinere longvolume samen met een kortere ademhaling bevorderen het snurken

 

Hoe zwaarder u was voordat u zwanger raakte en hoe meer u aankomt tijdens uw zwangerschap, hoe groter de kans is dat u gaat snurken. Gewichtstoename is een belangrijke oorzaak voor snurken zoals u eerder hebt kunnen lezen.


Tip: Let op uw gewicht en probeer om niet té veel aan te komen. Natuurlijk is het niet de bedoeling dat ute weinig eet door te lijnen, tegelijkertijd voor twee schransen kunt u beter vermijden.
Tip: Het is daarom belangrijk om zo gezond mogelijk te eten en voldoende te blijven bewegen. 

 

Vocht vasthouden
Een andere oorzaak voor snurken isomdatuw lichaam meer vocht vasthoudt en uw aderen beter doorbloed worden. Hierdoor zwellen de slijmvliezen in uw neus op en wordt de luchtdoorgang kleiner.
Is uw zwangerschap eenmaal voorbij? Dan is de kans groot dat uw snurkklachten weer als sneeuw voor de zon verdwijnen.


Tip: Lukt het niet om lekker te slapen, gebruik dan een fysiologisch zoutoplossing, zodat uw neusslijmvliezen minder gezwollen raken. Deze zoutoplossing is verkrijgbaar bij de apotheek.
Tip: Helpen onze tips niet afdoende? Dan kuntu altijd nog terugvallen op een mra beugel (Mandibulair Repositie Apparaat). Het is een kleine comfortabele mondbeugel die u draagt tijdens uw slaap, waardoor de zachte delen van de keel uw luchtwegen niet langer blokkeren. en zwangere vrouwen vormen hierop geen uitzondering. Lees meer

6. Slaap elke dag voldoende (7 - 8 uur per nacht)

Hoe uitgeruster u bent hoe kleiner de kans dat u snurkt. Oververmoeidheid veroorzaakt spierverslapping van de spieren in de keel en van de tong. Door de vernauwing wordt de luchtopening kleiner, de luchtstroom neemt in kracht toe wat vibreren van de weefsels in de keel en daarmee snurken enbij volledige afsluiting ook apneu bevorderen.


Maak daarom van uw slaapkamer geen bioscoop, restaurant of leeszaal. Dat kan voor onvoldoende nachtrusten vermoeidheid zorgen.

7. Behandel uwverstopte neushooikoorts of allergie

Door een verstopte neus, ontstoken neusbijholten en keelslijmvliezen ontstaat zwelling. Dat zorgt voor vernauwing van de ademopening. Ze bevorderen snurken en apneu.


Er kunnen meerdere oorzaken zijn van een beperkte luchtstroom in de neus. U kunt er mee geboren zijn. Maar ook allergie en een simpele verkoudheid kunnen voor een (permanent) verstopte neus zorgen. Ook ontstoken neusbijholten of poliepen zijn soms een oorzaak. Door ze te behandeling kunnen ze snurken en apneu verminderen en in een enkel geval zelfs voorkomen. Wij kunnen u adviseren eneen verwijzing naar bv-huisartsofKNO-artsverzorgen.

8. Beperk slaap en kalmeringspillen

Ze veroorzaken verslapping van de spieren in de keel en tong. U weet ondertussen dat een verkleining van de keelopening samen met de grotere tongsnurkgeluiden bevorderen. Zorg voor een regelmatig leefpatroon, waarbij eventuele slaapmiddelen en kalmerende middelen niet nodig zijn.Stop niet zomaar maar overleg hierover met uw huisarts.

9. Slaap niet op uw rug maar op uw zij

Zodat uw tong door de zwaartekracht niet over de luchtopening valt en zo de ademopening verstopt of verkleint. Er zijn diverse manieren van positietherapie mogelijk. Een lang bestaande methode is door een tennisbal op het rugpand van T-shirt of pyjama te naaien.Tegenwoordig zijn er ook minder belastende zeer effectieve positie trainers voor handen. Wij kunnen u uitgebreid informeren over de mogelijkheden.

10. Leg het hoofdeind van het bed iets omhoog of gebruik een extra kussen

Zodat uw tong door de zwaartekracht niet over de luchtopening valt en zo de ademopening verstopt of verkleint.

11. Zorg voor een goed geventileerde slaapkamer

Een open raam zorgt ervoor dat er altijd voldoende toevoer van verse lucht is in de slaapkamer.

De beste behandeling van snurken

Helpen bovenstaande tips niet? Dan kuntu altijd nog terugvallen op een MRA beugel (Mandibulair Repositie Apparaat). Het is een kleine comfortabele mondbeugel die u draagt tijdens uw slaap, waardoor de zachte delen van de keel uw luchtwegen niet langer blokkeren. Uit onderzoek blijkt het anti snurk apparaat voor maar liefst 96% van de snurkers effectief te zijn. Voor de beste resultaten adviseren wij een aanpasbare SomnoDent anti snurkbeugel.

 

Door onzeuniekeNiet goed Geld Terug Garantie én 5 jaar kostenvrije reparatie. Lees meer

 

100% vergoed door verzekering
Apneubeugels worden volledig vergoed uit de basisverzekering. Lees meer

 

Doe de online apneutest en ontvang geheel vrijblijvend een onderbouwd advies. Lees meer

Belangrijke informatie


Anti-snurk tips

  • Vermijd alcoholgebruik vanaf ongeveer twee uur voor het slapen gaan.
  • Gebruik geen zware maaltijd vlak voor het slapen gaan.
  • Minder of stop helemaal met roken.
  • Streef naar een goed lichaamsgewicht door gezond te eten en voldoende te bewegen.
  • Zorg voor een regelmatig leefpatroon, waarbij eventuele slaapmiddelen en kalmerende middelen niet nodig zijn.
  • Leg het hoofdeind van het bed iets omhoog of gebruik een extra kussen
  • Slaap elke dag voldoende (7 - 8 uur per nacht)
  • Maak van uw slaapkamer geen bioscoop, restaurant of leeszaal
  • Zorg voor een goed geventileerde slaapkamer